|
„ A tehetséges gyereknek remek képességei vannak, rengeteget tud, és általában valamilyen rendkívüli érzékenységgel születik. Ez konfliktusokat okoz, mivel a zsenialitással megáldott gyerek gyakran szórakozott vagy túlmozgásos, akkor is beszél, amikor nem kellene, és főként olyat mond, amit akkor és ott nagyon nem kellene. Ezért átoknehezen illeszkedik a közösségbe is.” Ranschburg Jenő Miért van szükség a tehetség- tanácsadásra?Felgyorsult elidegenedő világunk napról napra tucatjával termeli ki a pszichés, magatartási, beilleszkedési és tanulási problémákkal küzdő gyermekeket. Az amúgy is gazdasági, társadalmi és értékválsággal megküzdeni igyekvő szülők és nevelők pedig egyre reménytelenebbnek tartják, hogy megtalálják a hatékony megoldásokat. A tünetek hátterében a tágabb környezet zavarai mellett sok esetben állnak családi funkciózavarok, korai negatív hatások, esetleg nevelési hiányosságok. Arra azonban ritkán gondolunk, hogy a gyermek „másságának” oka valamilyen területen meglévő, akár még megbúvó tehetségesség is lehet. Ugyanakkor rengeteg talentum kallódik el, illetve teljesít alul az átlagtól való eltérésének negatív, felületes megítélése, félreértése miatt. A pszichológus szerepe a tehetség- tanácsadásbanA tehetséges gyerekeket így gyakran problémásnak tekintik, ami miatt aztán tényleg agresszívvé, deviánssá, vagy szorongóvá válnak. Mások – mint pl. a tehetségkutatók váratlanul felbukkanó „gyöngyszemei”, a bíztatás, megerősítés, fejlesztés hiányában „parkolnak” évekig, akár évtizedekig. A tehetséggel megáldott gyerekek ugyanis mások, „kilógnak a sorból” , ahogy Ranschburg Tanár Úr megfogalmazta, „a tehetség elviszi őket a gyerekségből, más lesz a nézőpontjuk, mint a korukbéli gyerekeknek.” Ezért elengedhetetlen a tehetség tanácsadó pszichológusok szerepe, prevenciós, szűrő, korrekciós és támogató tevékenysége. A tehetség-tanácsadás célja:Az általánosan elfogadott vélemény, miszerint a kiemelkedő képességek már korán, akár óvodás korban megmutatkoznak, vagy a fejlődés során előbb-utóbb, de mindenképpen felszínre törnek. Ezzel ellentétben egyre gyakoribb tapasztalat, hogy a szunnyadó tehetség, mint egy „csíra” gondozásra, előcsalogatásra vár, s akár egész életen át rejtve maradhat. Vannak, akik elindulnak a fejlődés rögös útján, de valamiért elakadnak, visszaesnek, s vannak, akik végleg feladják. Az ilyen még nem felismert, elakadt, beilleszkedési, magatartási, tanulási, kapcsolati vagy önértékelési gondokkal küszködő tehetséges sportoló, művész, alkotó, kreatív gyermekeknek szeretnénk segíteni a továbblépésben: - diagnosztikai módszereinkkel,
- az egyéni és csoportos személyiségfejlesztéssel,
- a szüleikkel, tanáraikkal, mentoraikkal folytatott konzultációkkal,
- a tájékoztatásokkal, tanácsadással, együttműködve a Nevelési Tanácsadó szakembereivel, a pályaválasztási tanácsadókkal, és az iskolapszichológusokkal.
Célunk tehát nem a közvetlen tehetséggondozás, sokkal inkább, a tehetség kibontakozását akadályozó, környezeti és személyiségbeli tényezők feltárása és elhárítása. A program konkrét feladatai:Pedagógusok támogatása az alulteljesítő tehetséges tanulók kezelésében:- az egyéni problémák hátterének feltérképezésével,
- differenciált munkamódszerek ajánlásával a tanórákhoz,
- személyre szabott tanulási módszerekkel,
- a tanulók személyre szabott motiválásával,
- az egyéni társas kompetenciák erősítésével,
- a közösség toleranciájának fokozásával,
- a tanár-diák kapcsolat javításával,
- iskolai nevelési konfliktusok kezelésével.
A szülőkkel történő konzultáció tehetséges gyermekük nevelésében:- a szülőkben megjelenő kérdések átbeszélése,
- a tehetségességgel kapcsolatosan felmerülő általános problémák megvitatása,
(társas izoláció, önértékelési gondok, teljesítményszorongás, a teljesítéssel szembeni erős ellenállás, illetve motiválatlanság, alacsony monotóniatűrés, kihívás hiányában rendbontó viselkedés, sajátos figyelmi működés, átlagtól eltérő reakciómódok, hiperaktivítás, evészavarok és további patológiák ) - objektív kép realizálása gyermeke képességeiről, nehézségeiről,
- konkrét helyzetekre történő segítségnyújtás,
- szülő-gyermek kapcsolati nehézségek felderítése, a megoldások közös megtalálása,
- iskola- és /vagy pedagógusválasztással kapcsolatos tanácsadás.
A gyermek megsegítése a tehetségterületéhez kapcsolódó problémáiban:- tehetséggel összefüggő erős oldal támogatása, a gyengébb képességek megtalálása és fejlesztése,
- önértékelésének feltérképezése,
- a közösségben elfoglalt helyének és társas kapcsolatainak tisztázása, javítása,
- személyiségfejlesztés:
- önismeret, önelfogadás, önértékelési zavarok,
- stressztűrés, impulzuskontroll, rugalmasság, problémamegoldás, megküzdés, empátia, önérvényesítés hatékony lehetőségei,
- kapcsolatok kialakítása, ápolása, társas készségek fejlesztése,
- kommunikáció fejlesztése,
- a saját énjével szembeni elvárások és a kockázatvállalásának megerősítése (nyilvános szereplés, versenyeken való helytállás, sikerorientáció )
- tanulási nehézségek okainak kiderítése és kezelése, tanulás-módszertani tanácsadás,
- magatartási problémák rendezése,
- egyéni pályaorientáció,
- életvezetési problémák (párkapcsolati gondok, drogproblémák )
A program célcsoportja:A tehetséggondozó programokban kiválasztott, illetve a szülők és tanárok által tehetségesnek ítélt, ugyanakkor iskolai és otthoni magatartási és teljesítménybeli problémákkal küzdő gyermekek. A tanácsadásba bekerülés menete:1. Tehetségszűrés alapján a tehetséggondozási programba bekerült gyermekek gondjait jelezhetik (Jelzőrendszer): - a tehetséges gyerekekkel foglalkozó pedagógusok, mentorok, osztályfőnökök, edzők, mesterek, szakkörvezetők, felkészítők,
- a tehetséges gyermek szülei,
- óvoda és iskolapszichológus, fejlesztőpedagógus,
- gyermek- és ifjúságvédelmi felelős,
- maguk az érintett gyermekek, fiatalok.
Jelentkezés a tehetség-tanácsadó pszichológusnál történik, aki 4 alkalmas tanácsadás keretein belül felméri a problémát, javaslatokat tesz annak megoldására, ill. szükség esetén további szakirányú ellátásba irányítja a tehetséges gyermeket, akit folyamatosan nyomon követ. Tehetség-tanácsadó pszichológus feladatköre:Pedagógiában, pszichológiában és a tehetség témában jártas diplomás pszichológus, aki diagnosztizálja, felméri a magatartási, tanulási, motivációs, családi problémákat. Személyiség- és képességfelmérést végez. Konzultáció keretein belül konkrét tanácsokat ad a pedagógusnak, szülőnek, gyermeknek. Ha a probléma a konzultáció keretein belül nem oldható meg, akkor a tanácsadó pszichológus a továbbiakban a megfelelő szakirányú ellátást javasolja. A tehetség-tanácsadó pszichológus által alkalmazott módszerek:- félig strukturált és kibővített első interjú,
- személyiségvizsgáló eljárások (életkornak megfelelően pl. világjáték teszt, JTCI, Rorschach teszt, Szondi teszt, CAT, TAT, PFT, szorongásvizsgálat)
- képességvizsgáló eljárások (életkornak megfelelőn pl. WISC IV., Woodcock-Johnson teszt, Tanulási orientáció, Tanulási stílus, figyelemvizsgálat (Porkolábné –féle, Pierron, Révész-Nagy, d2) motivációvizsgálat, kreativitásvizsgálat: Torrance körök, Szokatlan tárgy használat, Közös tényezők, Rajzkiegészítés
- szabadidő-vizsgálat (érdeklődés, olvasmányok), szülői vélemény – szülői kérdőívek, tanári értékelő skálák, önértékelő kérdőívek
- a pedagógusok számára ajánlott módszertani tanácsadás (tehetséges tanulók differenciált oktatása, motiváció megerősítése, társas kompetenciák fejlesztése, a csoportba való beilleszkedés elősegítése)
A tehetséges tanuló nyomon követése:- A tehetség-tanácsadó pszichológus nem engedi el a gyermek kezét a 4 alkalmas konzultációt követően sem, hanem feladatai közé tartozik, hogy 1-2 havonta kontrollbeszélgetésre visszahívja a szülőt és a gyermeket, ahol szükség esetén kontroll vizsgálatokat végez (összehasonlító tesztek alapján ).
- Kapcsolatban marad a tehetséget gondozó pedagógussal, és a gyermekkel foglalkozó egyéb szakemberekkel.
Prevenció:A tehetség szűrésben kiválogatott gyermekek szüleinek és pedagógusainak tartott pszichoedukációs fórum, ahol lehetőség nyílik a tehetséggel kapcsolatos általános és gyakorlati kérdések, problémák megbeszélésére: a család támogató szerepe a tehetség kibontakozásában, a család és az iskola együttműködése, a megoldásfókuszú program ismertetése. Szakember: tehetség-tanácsadó pszichológus Megoldásfókuszú program:I. Jelzőrendszer: a tehetséges gyermekkel kapcsolatos problémákat jelezheti a szülő, a gyermekekkel foglalkozó pedagógusok és egyéb szakemberek a tehetség-tanácsadó pszichológus felé. II. Tehetség- tanácsadás – 4 alkalmas konzultáció és vizsgálat: 1. alkalom: Félig strukturált, kibővített interjú a szülővel, melyben a felmerülő problémákat körvonalazzuk, 2. alkalom: pszichodiagnosztikai vizsgálatok: személyiségvizsgáló eljárások korosztálynak megfelelően, 3. alkalom: képességvizsgálatok életkornak megfelelően, 4. alkalom: visszajelzés a szülőnek, gyermeknek, esetleges továbbirányítás a probléma jellege mentén. A tehetség- tanácsadás során felmerülő egyéb pszichológiai jellegű problémák esetén a pszichológus eldönti, hogy egyéni vagy csoportos formában történjen a további segítségnyújtás. Szakember: Tehetség-tanácsadó pszichológus III. Speciális gondozás: 1. Egyéni : - pályaválasztási tanácsadás: abban az esetben, ha a pályaorientáció, mint probléma jelentkezik. Szakember: pályaválasztási tanácsadó -nevelési tanácsadás: abban az esetben, ha személyiségbeli elakadás, nevelésbeli tanácsadás vagy családi dinamikai problémák jelentkeznek. Szakember: klinikai vagy tanácsadó szakpszichológus 2. Csoportos: -iskolapszichológiai ellátás: abban az esetben, ha az iskolai közösségben jelentkezik a probléma. Szakember: iskolapszichológus Szervezett csoportfoglalkozás: abban az esetben, ha a tehetséges gyermek társas kompetenciájában és kommunikációjában jelentkeznek lemaradások, nehézségek, továbbá fókuszált fejlesztése előre meghatározott tematika alapján. Szakember: tehetség-tanácsadó pszichológus IV. Nyomon követés és utógondozás: ld. fent Szakember: tehetség-tanácsadó pszichológus
|
|