A Bárczi Gusztáv Módszertani Központ tehetséges tanulói tanórai és tanórán kívüli csoportos és egyéni tevékenységben vesznek részt az intézmény által szervezett tehetséggondozó programokon.
A tehetséggondozó programok megvalósításában területenként szakmai team működik együtt, melynek irányítását a tehetségkoordinátor végzi. Irányítja, szervezi és ellenőrzi a tehetséges gyermekek fejlesztését, a mentori fejlesztőprogramok megvalósítását.
A kiemelkedő képességű tehetségek fejlesztő programjában a tehetségfejlesztő tanárok mellett mentorok segítik a tehetséggondozást. Érzelmi támogatást, menedzselést nyújtanak a gyermeknek, szülőknek egyaránt.
A tehetséggondozás során a gyógypedagógus végzettséggel is rendelkező tehetségfejlesztő tanárok az erős oldal fejlesztését egységben kezelik a gyenge oldal megerősítésével.
A tehetséggondozás mellett kiemelt figyelmet fordít az intézmény a tehetségek felkutatására.
Az 5. osztályban az iskolapszichológusok szűrésekkel, adaptált tesztekkel és további pszichológiai módszerekkel kiszűrik a különböző területen tehetséges gyermekeket.
Az eredmények alapján a következő tanévtől a tanulók bekapcsolódnak a tehetséggondozásba.
A tehetséggondozás szakmai megvalósításának továbbfejlesztésére a pedagógusok az intézmény által akkreditált, 30 órás továbbképző programokon sajátíthatják el a tehetséggondozáshoz szükséges pedagógiai kompetenciákat.
Tehetséggondozás, képességfejlesztés az intézményi pedagógiai programban
Intézményünk gyógypedagógiai tevékenységében az ismeretek nyújtása, a különböző képességek fejlesztése, a jártasságok és készségek kialakításával kölcsönhatásban, együtt történik a sérült funkcionális rendszerek korrigálása, átszervezése, az elvesztettek újra-kialakítása.
A tehetséges gyermekek individualizált fejlesztésében a tananyagközpontú pedagógiai módszereket felváltja a differenciális szemléletre épített, speciális irányú komplex képességfejlesztés. A fejlesztés alapja a többletképességekre utaló jelek felismerése, a képességekre következtetés, tehetségfelmérés, tehetséggondozás, képességkibontakoztatás, egyéni nyomon követés.
A gyermek érdeklődésének, kíváncsiságának felkeltésével, a nyitottság, bátorság megerősítésével, a kitartásra neveléssel,egyénre szabott programtervvel és kommunikációval növelhető a gyermek aktivitása, eredményessége.
A tehetségsegítő mentorok együttműködnek a különleges, átlagból kiemelkedő fiatalokkal, folyamatosan támogatják a tanulók képességeinek kibontakozását, reális önértékelésük kialakulását, összetett, tudatos pedagógiai felkészítést biztosítanak.
A tehetséggondozó programba való bekapcsolódás valamennyi gyermek számára hozzáférhető, függetlenül sajátos nevelési igényétől, hátrányos helyzetétől, szociokulturális hátterétől. A kiválasztódás célja a kiemelkedő képességek gondozása, az erősségek és a gyenge oldal fejlesztése. Szempontja a gyermek átlag feletti képessége, feladat iránti elkötelezettsége, motivációs szintje.
A sérült funkciók korrigálásánál egyfajta kompenzatorikus átszerveződés figyelhető meg, amelyben a szervezet egésze részt vesz.
Célja a sérült személyiség fejlesztése, szocializációja, egyensúlyba hozása.
Ez a kompenzáció tanulóink részéről erőteljesen megtalálható, hiszen a központi idegrendszer irányításával a szervezet megpróbálja a sérült terület helyreállítását, új funkciók kialakítását.
Ezért – bár enyhe és középsúlyos értelmi fogyatékos gyermekeket nevelünk-oktatunk – mégis megfigyelhető náluk 1-1 részképesség, terület átlagosnál fejlettebb jelenléte, ahol a szervezet mobilizálódott energiaforrásai utat találtak.
Ezáltal az iskola kiemelt feladata ezen részterületek kibontakoztatását segítő foglalkoztatási formák, tehetséggondozó csoportok működtetése.