„Segítünk, hogy segíthess”
A kaposvári Bárczi Gusztáv Módszertani Központ szolgáltatásainak fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének támogatása érdekében A Bárczi Gusztáv Módszertani Központ szolgáltatásainak régiós kiterjesztésével, standardizált fejlesztéssel hozzájárul a befogadó oktatás kialakításához. Szakmai szolgáltatása továbbképzési programokat dolgoz ki, pilot képzései felkészítenek az inklúzióra. kutató – fejlesztő csoportja, regionális szakmai műhelye innovációkkal fejleszti a szakszolgálatokat. A követő gyógypedagógiai és a befogadó intézményekkel, a megyei kórházzal és a Kaposvári Egyetemmel szakmai és szakmaközi együttműködéssel segíti elő az esélyegyenlőség megteremtését. A tevékenységek standardizált fejlesztésével, a gyógypedagógiai és befogadó intézmények bevonásával olyan szolgáltatási rendszert alakít ki, amely hatékonyan segíti az együttnevelés pedagógiai gyakorlatát. A pedagógusokat felkészíti az SNI gyerekek befogadására alkalmas környezet létrehozására, az egyéni különbségekhez alkalmazkodó ismeretek, egyéni fejlesztést biztosító gyakorlat bemutatására óvodától a középiskoláig. A projekt eredményeként nő ( mintegy 10%-kal) az integráltan oktatott gyermekek száma 10 intézményben.
Mintaként szolgáló, standard alapján továbbfejlesztett szolgáltatási rendszert dolgoz ki, Szakszolgálatai fejlesztésében elkészül a gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás, fejlesztő felkészítés területi kiterjesztésének, a középiskolai logopédiai és utazó-gyógypedagógiai ellátás terve, az iskolapszichológiai hálózat szakmai tartalma. Pilot keretében megkezdődik 6 súlyos beszédzavaros óvodás gyermek integrációja. Öt 30 órás tanfolyamot akkreditál az utazó gyógypedagógusok, intézményvezetők többségi pedagógusok felkészítésére, az együttnevelés előkészítésére, valamint módszertani innovációkat végez ( e-tananyag, átdolgozott pedagógiai programok, fejlesztési tervgyűjtemény)
A projektben részt vesz 21 partnerintézmény, 8 szolgáltatásra felkészített gyógypedagógus, 35 intézményi- önkormányzati vezető, 60 együttnevelésre, 35 utazó gyógypedagógiára felkészített pedagógus, 25 főiskolai hallgató. A tanfolyamok elvégzéséről kiadásra kerül 170 tanúsítvány. Fejlesztő eszközök beszerzésére fordít 2.405.405 Ft-ot . A sajátos nevelési igényű gyermekek minőségi oktatásának, társadalmi integrációjának biztosítására a módszertani központ partneri együttműködést alakít ki az inklúzióban résztvevő intézmények között. A projekt során együttműködünk 20 különböző típusú közoktatási intézménnyel, a Kaposvári Egyetemmel és szakmaközi együttműködést folytatunk a Megyei Kórház gyermekosztályával.
A vezetőket, gyógypedagógusokat, pedagógusokat tíz 30 órás akkreditált tréningen készíti fel az SNI tanulók befogadására. A képzések során gyakorlati módszertani ismereteket nyújt az SNI gyermekek hatékony együttneveléséhez, a tevékenységközpontú pedagógiák alkalmazásához. 15 csoportban szervez érzékenyítő képzéseket szülőknek, civil szervezeti képviselőknek és egyéb társadalmi szereplőknek. Szakmai innováció keretében, az SNI tanulók mindennapi pedagógiai megsegítéséhez
K-F csoportja fejlesztési tervek gyűjteményét állítja össze, elektronikus tananyagot készít, kidolgozza az érzékenyítő osztályfőnöki órák tematikáját. Szakszolgálatait továbbfejleszti, szakemberei kidolgozzák a gyógypedagógiai tanácsadás korai fejlesztés és gondozás és a fejlesztő felkészítés területi kiterjesztésének tervét. A kórház bevonásával feltérképezi az ellátandó gyermekek körét, olyan együttműködést dolgoz ki, amelynek eredményeként minél korábbi életszakaszban lesznek bevonhatók a gyermekek az ellátásba. A nevelési tanácsadó intézményegység bevonásával kidolgozza az iskolapszichológiai hálózat szakmai tartalmát. A HEFOP 3.1.4 program keretében kiképzett trénerei szakmai műhelyekben ismertetik meg a partnereket az SNI gyermekek kompetencia alapú fejlesztésének lehetőségeivel, az Educatio Kht által kidolgozott speciális csomagokkal.
Bekapcsolódik és aktív résztvevője a regionális szakmai műhely rendezvénysorozatnak, melyet a régió másik 3 szak és szakmai szolgáltató intézményével közösen valósít meg intézményenként 2-2 témakörben. A régióban szakmai segítség nélkül tevékenykedő gyógytestnevelők, logopédusok iskolapszichológusok szakmai fejlődésének biztosítására létrehoz 3 regionális munkacsoportot, összeállítja, koordinálja a teamek programját. A logopédia és utazó gyógypedagógia területén tovább bővíti az ellátás területét. Felméri a középiskolából jelentkező igényeket, ez alapján megszervezi az ellátás módját. Pilot tevékenység keretében bemutatja a követő intézményeknek a súlyos beszédzavarral küzdő gyermekek integrált ellátását. Szakmai napokon óralátogatás keretében ad az együttnevelő intézményi gyakorlatra jó példát a befogadó továbbá a követő intézmények és a főiskolai hallgatók számára. A kórházzal, a partnerintézmények, mint potenciális anyaiskolák bevonásával kidolgozza a tartósan beteg tanulók ellátásának együttműködési mechanizmusát. Speciális eszközöket szerez be, melyek a létrehozott eszközbankból kölcsönözhetők lesznek. A projekt nyitáskor integrációs napot szervez , melynek célja a tágabb társadalmi környezet érzékenyítése a fogyatékkal élő emberek iránt. A nagyszabású szabadtéri rendezvényen együtt lépnek fel a sérült gyermekek ép társaikkal. Ez a rendezvény egyben a projekt nyilvánosságának biztosítását is szolgálja. Ezt szolgálja a projektet és az SNI integrációt bemutató rövid film is.
A projektet regionális szakmai konferencia zárja. A megvalósítás során figyelemmel kíséri a kiemelt projektben elkészített standardokat, programokat és azoknak megfelelően végzi a fejlesztéseket. A szolgáltatási rendszer kiépítése érdekében együttműködik a regionális hálózatkoordinációs központtal.
|