|
|
 A Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Nagybajomi Tagintézménye a "Tehetségközelben" - komplex tehetséggondozó programok támogatása kiírásban NTP-TEHETSEG-24- 0288 számú „Időkerék” című pályázata 2 300 000 Ft támogatásban részesült. A támogatási időszak: 2024. szeptember 1. - 2025. augusztus 31. Ősszefoglaló A Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Nagybajomi Tagintézményében a 2024/2025-ös tanévben „Időkerék” címmel foglalkozásokat szerveztünk, melyben 12 gyermek, fogyatékkal élő és ép fiatal, tehetségsegítő programban vehetett részt. Az „Időkerék” fogyatékkal élő és ép fiatalok számára szervezett integráló környezetben megvalósuló tehetségsegítő program a néphagyományokat megismertető, jeles napokhoz kapcsolódó, a térbeli-vizuális és zenei, ritmusos tehetségterületet célozta meg. A tehetséges tanulóknak lehetőséget biztosított az ismereteik bővítéséhez, az ének-zene, a rajzolás segítségével személyiségük fejlesztéséhez. Az együtt tanult versek, rigmusok, mondókák, az éneklés, a ritmus-zenélés, a képzőművészet különböző megjelenítési formája lehetőséget teremtett az egymásra figyelés megélésére, a közösségfejlesztésre és az önkifejezésre. A vizuális kultúra és zenei nevelés fejlesztő hatása rendkívül fontos, hozzájárult a kognitív képességek fejlesztéséhez, a személyiségfejlesztéséhez, komplex módon fejtette ki képességfejlesztő, személyiségfejlesztő hatását. Az időutazás során az ősztől kezdődően megismertük a nevezetes napokat: Mihály, Márton, Luca napját, karácsony, vízkereszt, farsang, Gergely, Sándor, József, Benedek, húsvéti ünnepkör, György napja. A tevékenységekben komplex képességfejlesztés, személyiségfejlesztés valósult meg. A jeles napok kiválasztásánál a korosztály határozta meg, mely néphagyományokkal ismerkedtek meg az ügyes gyermekek. Az ismeretek bővítése, a hagyományok megismerése, a hozzájuk kapcsolódó képzőművészeti tevékenységek a múlt és a jelen összekapcsolását valósították meg. A tárgyi eszközök kiválasztásával az alkotások sokszínűségét, a bemutató szervezését, megtartását, feladatlapok minőségi megvalósítását valósítottuk meg. A tervezett ritmushangszerek bővítették a már meglévő hangszereket, színesebbé tették a hangzásvilágot. A rádió mikrofonok is a már meglévő eszközöket egészítették ki. A néphagyományok, szokások megismerésével a gyermekek magyarságtudata is erősödött. Az integrált foglalkozások az elfogadást, a befogadást segítették. A pályázat a Nemzeti Tehetség Program keretein belül valósulhatott meg. Pályázati azonosító: NTP-TEHETSEG-24-0288 A támogatás összege: 2 300 000 Ft A pályázat programelemei: • 60 órás foglalkozás 12 fogyatékkal élő és ép gyermekkel • 4 alkalommal szülőkkel, nevelőszülőkkel bővített interaktív foglalkozás • Rövidfilm készítése a program megvalósításáról • „Időkerék” előadása iskolánk „Specedike” kulturális bemutatóján Élményt adó, lazító programok: Kirándulás a Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeumban A pályázat „időkereke” visszavitt bennünket a múlt hangulatába, a múlt tárgyai közé. Korhű környezetben lehetőség volt közelebb kerülni a magyar hagyományokhoz. A Szentendrei Skanzen látnivalói, a múzeumpedagógiai foglalkozás megerősítette a gyermekekben a pályázati foglalkozásokon elsajátított ismereteket, kíváncsiságukat erősítette a múlt megismerése iránt. Az egész napos program során múzeumpedagógiai foglakozáson is részt vettünk a gyermekekkel: Év-Kör-Kép címmel szerveztek foglalkozást 1-4. osztályos tanulóknak. Az évkör aktuális időszakára jellemző tevékenységeket, hagyományokat játékosan, élményközpontúan élték át, életkoruknak megfelelő szinten és módszerekkel. Aktívan részt vettek, tevékenykedtek, így az ismeretek sokkal jobban rögzültek. Az élmény átélésével, az érzelmekkel, tapasztalatszerzéssel azonosultak az értékekkel, melyek népünk múltjával, hagyományaival ismertette meg őket. Célunk volt, hogy a pályázatban dolgozó gyermekek tágabb környezetben is tapasztalják, hogy a hagyományok és népszokások megőrzése, tovább adása nagyon fontos. A kirándulás, a néprajzi múzeum látnivalói erősítik a magyarságtudatot, a hazaszeretetet. A gyermekeknek lehetőséget nyújtott a kirándulás arra is, hogy kimozduljanak szűkebb, ismert hazájukból. A gyermekek szociális képességei erősödtek. Új helyzetben, új környezetben élték meg a közösség egymásra figyelését, szabályait. Ez megszilárdította a foglalkozások során kialakult elfogadást, együttműködést a gyermekek között. Köszönjük pályázati lehetőséget!
|
|