|
Konduktív fejlesztésAz 1993. évi LXXIX. Törvény, „A különleges gondozáshoz, a rehabilitációs célú foglalkoztatásához való jog, a gyógypedagógiai – oktatási intézmény, képzési kötelezettség” 211. fejezetének, 30.§ (1) 211 alapján: „ A sajátos nevelési igényű gyermeknek, tanulónak joga, hogy különleges gondozás keretében állapotának megfelelő pedagógiai, gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai ellátásban részesüljön attól kezdődően, hogy igényjogosultságát megállapították.”
A konduktív nevelés létjogosultságAz 1993. évi LXXIX. Törvény 30. §(10)218, és a 35. § (7)251 – a alapján, a konduktív pedagógia feladata a központi idegrendszeri sérültek konduktív nevelése, fejlesztése, és gondozása. - A Pető András nevével fémjelzett módszer, a konduktív pedagógia, egységes rendszert képez. Programja arra alapul, hogy az ember tanulása elsősorban újraépítés.
- Ezért az ortofunkció (helyes működés) elérése érdekében, nem valamely fogyatékosság változtatása, hanem a változtatásra képes ember segítése a cél.
- A helyreállító munka célját helyezi új megvilágításba, a tanulás aktív formáját hangsúlyozva.
- A kondukció megfelelő célok közvetítésével, komplex tevékenységek rendszer útján rávezeti az embert a belső szervezésmód kialakítására, az idegrendszer koordinációjára.
- Az ép értelmű de mozgásában károsodott, valamint a sajátos nevelési igényű gyermekek eredményes szocializációját, tanulását teszi lehetővé.
- A gyermekek fejlesztése szakirányú végzettségű konduktor tanító közreműködésével valósítható meg.
Az ellátás helyszíne- Bárczi Gusztáv Módszertani Központ és Nevelési Tanácsadó
- Kaposi Mór Megyei Kórház Csecsemő és Gyermekosztály
Az ellátás célcsoportja- Ép értelmű, de mozgásukban sérült gyermekek
- Sajátos nevelési igényű gyermekek
- 6 hónapos kortól, 18 éves korig
- Akiknek ellátási jogosultságát a szakértői rehabilitációs bizottságok állapítják meg
A konduktív nevelés személyi feltétele Főiskolai konduktor – tanító, konduktor – i végzettség Az ellátás tárgyi feltételeiA konduktív pedagógia komplexitását figyelembe véve, életkor és sérülésspecifikumnak megfelelően speciális eszközredszerre van szükség. Az eszközök anyaga, és mérete előírt szabványoknak megfelelő kell legyen. Különböző méretű: - Asztalok, priccsek, lovagló székek, fokos székek, zsámolyok
- Lejtők, rudak, létrák, tükrök, szőnyegek, kapaszkodók
- Labdák, karikák, önellátást szolgáló speciális és hagyományos eszközök
Az ellátás formája- Egyéni foglalkozás
- Kiscsoportos foglalkozás (5 – 8 fő)
Az ellátás időkerete
- Heti rendszerességgel a sérülésspecifikumnak megfelelően, és az ellátás komplexitásától függően 5 – 10 óra
- A konduktor órarendjének összeállításánál figyelembe vesszük a gyermekek
- Életkorát
- Napirendjét
- Órarendjét
- A sérülésből adódó terhelhetőséget
- A komplex fejlesztésben résztvevő más szakemberek időbeosztását
- Az intézmények helyi adottságait
Az ellátottak köre- Sajátos nevelési igényű gyermekek
- Ép értelmű, de központi idegrendszeri sérülésből származó, különböző fokú mozgássérüléssel rendelkező gyermekek
Az ellátás tervezéseA konduktor feladata- A gyermekkel való foglalkozás
- A gyermek megfigyelése, vizsgálata
- A gyermek képességeinek megfelelő konduktív fejlesztési módszerek alkalmazása a foglalkozásokon
- A gyermek terhelhetőségének figyelembevétele
- A fejletlen vagy sérült funkciók korrekciója
- Speciális segédeszközök elfogadtatása és használatának megtanítása
- Egyéni sikereket elősegítő tulajdonságok, képességek fejlesztése
- A gyermek/tanuló haladásának figyelemmel kísérése
- Utógondozás
- A szülővel való kapcsolattartás
- Szaktanácsadás
- Tájékoztatás a fejlesztés lehetőségeiről
- Rendszeres konzultáció a gyermek fejlődésével kapcsolatban
- Javaslattétel az együttműködési módokra
- Javaslattétel a gyermek/tanuló egyéni igényeihez szükséges környezet kialakítására
- Az otthon végezhető feladatok előírása
- Segítségnyújtás a speciális eszközök kiválasztásában
- Kollégákkal való kapcsolattartás
- A gyermek megfigyelése, vizsgálata, az intézmények kérésére
- Pedagógusok, gyógypedagógusok oktatási – nevelési munkájának segítése
- Segítségnyújtás a szakvélemények kialakításában
- Segítségnyújtás az önellátáshoz, tanuláshoz szükséges speciális eszközök kiválasztásában
- Részvétel a gyermek/tanuló részeredményeinek értékelésében
- Módszertani segítségnyújtás
- Tanulási nehézségek kialakulását, tanulási zavarokat, magatartás zavarokat megelőző pedagógiai eljárások ismertetése
- Szakmai előadások, eszközbemutatók, könyvajánlások
- Adminisztrációs feladatok
- Egyéni fejlesztési terv készítése
- Rövid és hosszú távú fejlesztési tervek készítése
- Egyéni fejlődési lap készítése
- Fejlesztési napló vezetése
- Szakvélemény készítése a rehabilitációs bizottságok felé (záródokumentáció)
- Félévi, év végi statisztika készítése
- Számítógépes adatnyilvántartás
Szakmai felkészültség- Folyamatos önképzés
- Tanfolyamokon, továbbképzéseken, konferenciákon való részvétel
- Folyamatos kapcsolattartás, rendszeres team megbeszélés a gyermekekkel foglalkozó más szakemberekkel
|
|
|
Elérhetőségünk
Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola,
Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola, Kollégium, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
7400 Kaposvár, Bárczi Gusztáv u. 2,
Tel: 82/ 512-766, Tel. és Fax.: 82/ 316-218
E-mail: barcziiskola@barcziiskola.hu
Honlap: www.barcziiskola.hu
Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola, Kollégium, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
|
|