Köszöntjük a kaposvári Bárczi Gusztáv Módszertani Központ honlapján!

"Segítünk, hogy segíthess!"

???Enyhe értelmi fogyatékos - tanulásban akadályozott gyermekek; középsúlyos értelmi fogyatékos - értelmileg akadályozott gyermekek; autista gyermekek; súlyosan, halmozottan fogyatékos gyermekek; hátrányos helyzetű, tanulási nehézségekkel, zavarral, súlyos pszichés magatartási zavarokkal küzdő gyermekek???!
Főoldal Fejlesztő Iskola Óvoda Általános Iskola Autista csoport Szakiskola Kollégium Hallgatói képzés Rendezvények Mentoráló Intézmény Módszertani központ Alapítvány Aktuális

Információ kérése:

Bemutatkozás
Hírek
Az intézmény felépítése
Óvoda
Fejlesztő nevelés-oktatást végző iskola
Általános iskola
Szakiskola
Készségfejlesztő iskola
Kollégium
Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
Utazó gyógypedagógusi hálózat
Nagybajomi Tagintézmény
Digitális oktatás
Tehetséggondozás
Minősített Tehetséggondozó Műhely
Kiválóra akkreditált tehetségpont
Tehetségtanács
Bázisintézmény
Mentoráló Modell Intézmény
Referenciaintézmény
Ökoiskola
Iskolakert
"Jó gyakorlatok"
Kompetencia alapú oktatás
Hallgatói képzés
Pályázatok
Rendezvények, konferenciák
Digitális napló
e-Ügyintézés
Kitüntetések, díjak
Eszközkölcsönző
Kapcsolat
Külföldi kapcsolatok
Információk szülőknek
COVID-19
"Add a kezed" Alapítvány
Médiatár
Üzenet - Facebook

Konduktív fejlesztés

Az 1993. évi LXXIX. Törvény, „A különleges gondozáshoz, a rehabilitációs célú foglalkoztatásához való jog, a gyógypedagógiai – oktatási intézmény, képzési kötelezettség” 211. fejezetének, 30.§ (1) 211 alapján:

„ A sajátos nevelési igényű gyermeknek, tanulónak joga, hogy különleges gondozás keretében állapotának megfelelő pedagógiai, gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai ellátásban részesüljön attól kezdődően, hogy igényjogosultságát megállapították.”

A konduktív nevelés létjogosultság

Az 1993. évi LXXIX. Törvény 30. §(10)218, és a 35. § (7)251 – a alapján, a konduktív pedagógia feladata a központi idegrendszeri sérültek konduktív nevelése, fejlesztése, és gondozása.

  • ­ A Pető András nevével fémjelzett módszer, a konduktív pedagógia, egységes rendszert képez. Programja arra alapul, hogy az ember tanulása elsősorban újraépítés.
  • ­ Ezért az ortofunkció (helyes működés) elérése érdekében, nem valamely fogyatékosság változtatása, hanem a változtatásra képes ember segítése a cél.
  • ­ A helyreállító munka célját helyezi új megvilágításba, a tanulás aktív formáját hangsúlyozva.
  • ­ A kondukció megfelelő célok közvetítésével, komplex tevékenységek rendszer útján rávezeti az embert a belső szervezésmód kialakítására, az idegrendszer koordinációjára.
  • ­ Az ép értelmű de mozgásában károsodott, valamint a sajátos nevelési igényű gyermekek eredményes szocializációját, tanulását teszi lehetővé.
  • ­ A gyermekek fejlesztése szakirányú végzettségű konduktor tanító közreműködésével valósítható meg.
     

Az ellátás helyszíne

  • ­ Bárczi Gusztáv Módszertani Központ és Nevelési Tanácsadó
  • ­ Kaposi Mór Megyei Kórház Csecsemő és Gyermekosztály

Az ellátás célcsoportja

  • ­ Ép értelmű, de mozgásukban sérült gyermekek
  • ­ Sajátos nevelési igényű gyermekek
  • ­ 6 hónapos kortól, 18 éves korig
  • ­ Akiknek ellátási jogosultságát a szakértői rehabilitációs bizottságok állapítják meg

A konduktív nevelés személyi feltétele

­ Főiskolai konduktor – tanító, konduktor – i végzettség

Az ellátás tárgyi feltételei

A konduktív pedagógia komplexitását figyelembe véve, életkor és sérülésspecifikumnak megfelelően speciális eszközredszerre van szükség. Az eszközök anyaga, és mérete előírt szabványoknak megfelelő kell legyen.

Különböző méretű:

  • ­ Asztalok, priccsek, lovagló székek, fokos székek, zsámolyok
  • ­ Lejtők, rudak, létrák, tükrök, szőnyegek, kapaszkodók
  • ­ Labdák, karikák, önellátást szolgáló speciális és hagyományos eszközök

Az ellátás formája

  • ­ Egyéni foglalkozás
  • ­ Kiscsoportos foglalkozás (5 – 8 fő)


Az ellátás időkerete

  • ­ Heti rendszerességgel a sérülésspecifikumnak megfelelően, és az ellátás komplexitásától függően 5 – 10 óra
  • ­ A konduktor órarendjének összeállításánál figyelembe vesszük a gyermekek
    • Életkorát
    • Napirendjét
    • Órarendjét
    • A sérülésből adódó terhelhetőséget
    • A komplex fejlesztésben résztvevő más szakemberek időbeosztását
    • Az intézmények helyi adottságait

Az ellátottak köre

  • ­ Sajátos nevelési igényű gyermekek
  • ­ Ép értelmű, de központi idegrendszeri sérülésből származó, különböző fokú mozgássérüléssel rendelkező gyermekek

Az ellátás tervezése

  • ­Egyéni fejlesztési terv alapján, a jogosultságot meghatározó szakértői és rehabilitációs bizottságok szakvéleményére építetten
  • ­ Tanmenet

A konduktor feladata

  • A gyermekkel való foglalkozás
  • ­ A gyermek megfigyelése, vizsgálata
  • ­ A gyermek képességeinek megfelelő konduktív fejlesztési módszerek alkalmazása a foglalkozásokon
  • ­ A gyermek terhelhetőségének figyelembevétele
  • ­ A fejletlen vagy sérült funkciók korrekciója
  • ­ Speciális segédeszközök elfogadtatása és használatának megtanítása
  • ­ Egyéni sikereket elősegítő tulajdonságok, képességek fejlesztése
  • ­ A gyermek/tanuló haladásának figyelemmel kísérése
  • ­ Utógondozás
  • A szülővel való kapcsolattartás
  • ­ Szaktanácsadás
  • ­ Tájékoztatás a fejlesztés lehetőségeiről
  • ­ Rendszeres konzultáció a gyermek fejlődésével kapcsolatban
  • ­ Javaslattétel az együttműködési módokra
  • ­ Javaslattétel a gyermek/tanuló egyéni igényeihez szükséges környezet kialakítására
  • ­ Az otthon végezhető feladatok előírása
  • ­ Segítségnyújtás a speciális eszközök kiválasztásában
  • Kollégákkal való kapcsolattartás
  • ­ A gyermek megfigyelése, vizsgálata, az intézmények kérésére
  • ­ Pedagógusok, gyógypedagógusok oktatási – nevelési munkájának segítése
  • ­ Segítségnyújtás a szakvélemények kialakításában
  • ­ Segítségnyújtás az önellátáshoz, tanuláshoz szükséges speciális eszközök kiválasztásában
  • ­ Részvétel a gyermek/tanuló részeredményeinek értékelésében
  • ­ Módszertani segítségnyújtás
  • ­ Tanulási nehézségek kialakulását, tanulási zavarokat, magatartás zavarokat megelőző pedagógiai eljárások ismertetése
  • ­ Szakmai előadások, eszközbemutatók, könyvajánlások
  • Adminisztrációs feladatok
  • ­ Egyéni fejlesztési terv készítése
  • ­ Rövid és hosszú távú fejlesztési tervek készítése
  • ­ Egyéni fejlődési lap készítése
  • ­ Fejlesztési napló vezetése
  • ­ Szakvélemény készítése a rehabilitációs bizottságok felé (záródokumentáció)
  • ­ Félévi, év végi statisztika készítése
  • ­ Számítógépes adatnyilvántartás

Szakmai felkészültség

  • ­ Folyamatos önképzés
  • ­ Tanfolyamokon, továbbképzéseken, konferenciákon való részvétel
  • ­ Folyamatos kapcsolattartás, rendszeres team megbeszélés a gyermekekkel foglalkozó más szakemberekkel


Keresés az oldalon:

Elérhetőségünk

Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola, Kollégium, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény

7400 Kaposvár, Bárczi Gusztáv u. 2,

Tel: 82/ 512-766, Tel. és Fax.: 82/ 316-218

E-mail: barcziiskola@barcziiskola.hu

Honlap: www.barcziiskola.hu
Bárczi Gusztáv Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Iskola, Kollégium, Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény