|
„Jól szólni dísz, derék dolog, de a dísztelen csak dadog. Ámbár dadogni dísztelen, olykor dicsőbb, mint díszesen.” Weöres Sándor LogopédiaSok gyermek és felnőtt életét megkeseríti a pöszeség, a dadogás, a túlságosan mély vagy magas hangszín vagy éppen az akadozó olvasás, a rengeteg helyesírási hiba. Az anyanyelvben jelentkező problémák közvetlenül a csoportba való beilleszkedést is megnehezítik, illetve a tanulásában nehézséget, zavart okozhat az olvasás, az írás vagy éppen a számolás területén. Logopédus szakembereinkkel, arra vállalkoztunk, hogy szakszerű és magas szintű logopédiai ellátást biztosítsunk Kaposvár és a térség (Taszár, Mosdós, Kercseliget, Nagyberki, Juta, Osztopán, Hetes, Baté, Somogysárd, Gölle, Zimány) óvodáiban, általános és középiskoláiban.
Ki a logopédus? A logopédus a beszéd tartalmi és formai oldalát vizsgálja, javítja és fejleszti. Teszi ezt a beszélő, író (adó) és a hallgató, olvasó (vevő) oldaláról is. Kiknek segíthet a logopédus?
Akiknek a gyermeke 2 évesen nem beszél, 4 évesen beszéde érthetetlen, vagy 5 évesen több hangot hibásan ejt. A beszéd és kommunikáció terén nehézséggel küzdőknek: - akiknek kiejtésük eltér a megszokottól, - akiknek a hangszínük furcsa, rekedtes, orrhangzós, - akik beszédük során sokszor megakadnak, - akik túl gyorsan beszélnek. Akiknek nehezen megy az olvasás, írás, számolás. Akiknek gyermeke a feladatokat, az utasításokat nehezen érti, többször visszakérdez, illetve a nyelvtani szerkezeteket nem megfelelően alkalmazza. Akiknek a fogszabályzás hosszú ideig eredménytelen esetleges beszédhiba vagy nyelészavar miatt. Akik szeretnék beszédüket csiszolni, megtanulni a helyes kommunikáció fortélyait. Milyen tevékenységeket végez a logopédus? 1. Preventív, megelőző munkát A prevenciós tevékenység első szintje a felvilágosítás, tájékoztatás, melynek irányultsága egyrészt a szülőket célozza meg szülői értekezleteken, fogadóórákon, illetve igény szerint egyéni tanácsadás keretén belül; másrészt a pedagógusok részére biztosítjuk a szükséges ismereteket nevelési értekezleteken, bemutatóórák szervezésével és team megbeszélések formájában.A prevenciós tevékenység második szintje a logopédiai szűrések során felismert kórkép veszélyeztetettség célirányos fejlesztése.
2. Logopédiai szűréseket, vizsgálatokat Az óvodások esetében május végén tájékozódó jellegű gyorsszűréseket végzünk, majd a beszéd, illetve részképesség problémákkal küzdő gyermekeknél szeptemberben részletes logopédiai vizsgálatokat készítünk, melynek eredményei alapján a logopédusok felállítják a terápiás munka céljait, feladatait, lépéseit, illetve összeállítják a fejlesztési terveket. Minden év szeptemberében szűrjük az első osztályos, illetve az újonnan érkező tanulókat az általános iskolákban. Évközben folyamatdiagnózis végzünk (a munkaközösség által összeállított feladatokkal), mely segítséget nyújt a terápiás irányvonal meghatározásában, korrigálásában, s a minősítésben. 3. Logopédiai terápiás munkát A logopédiai szűrési, vizsgálati eredmények segítségével, illetve a szakértői véleményekben megállapított diagnózisok alapján, a helyszínen biztosítjuk a megfelelő terápiákat, melyek a következők: - pöszeség,
- dadogás,
- hadarás,
- orrhangzós beszéd,
- hangképzési zavarok terápiája,
- megkésett – és akadályozott beszédfejlődés,
- beszédértés és beszéd észlelés,
- halláscsökkenésből eredő beszédzavar,
- olvasás-, írás- és számolási zavar (prevenció és reedukáció).
Nemcsak beszélni és írni tanítunk, hanem tanulni is. A gyermekek egyéni fejlődését segíti a team munka, melynek kiemelt szerepet biztosítunk a súlyosabb, komplexebb kórképek esetében. A team tagjai mindig a gyermek egyéni szükségleteinek megfelelően változnak, melyek a következők lehetnek:
- logopédus,
- gyógypedagógus,
- gyógytestnevelő,
- gyógytornász,
- fejlesztő pedagógus,
- pszichológus,
- pszichopedagógus.
Minden esetben az együttműködés szempontjából kiemelt a szülőkkel, az óvónőkkel, illetve a tanítókkal, tanárokkal való folyamatos kapcsolattartás.
4. Utógondozást Az utógondozás célja a súlyos beszéd és nyelvi zavarban szenvedők beszédállapotának szinten tartása és ellenőrzése.
|
|