|
A tehetséggondozás szerepe és lehetőségei a sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztésében
Engedély szám: 100 004/92/2011
A sajátos nevelési igényű gyermekek tehetséggondozásának feltételrendszerét úgy kell kialakítani, hogy minden gyermeknek esélye legyen képességei kibontakoztatására. Az átlagot meghaladó speciális képességek, a kreativitás adják meg a jellegzetességét a tehetségnek, ezeknek az erősségeknek a felismerése és fejlesztése az SNI gyermekek esetén különösen fontos. A fejlesztő munkának fontos eleme, hogy a korai életkorban felismerésre kerüljön a kivételesség, a különlegesség. A tehetséggondozás ciklikus folyamatát a pedagógus úgy tervezze meg, hogy az alkalmazott módszerek kielégítsék a gyermekek, tanulók eltérő igényeit, eltérő haladási ütemét. A pedagógusok ugyanakkor nem rendelkeznek azokkal az ismeretekkel, amelyek nélkülözhetetlenek az individualizált tehetségfejlesztés megvalósításához, a képességek mellett a személyiségtényezők formálásához, az erős oldal kibontásához, a gyenge oldal fejlesztéséhez. A változások szükségessé teszik a pedagógusok módszertani kultúrájának átalakítását, kiszélesítését, több lehetőség kínálását a tehetséges gyerekek tehetség-összetevőinek tartalmi gazdagítására, együttműködve a családdal. A pedagógiai kompetenciák, a szemléletváltás elősegítése érdekében, a képzésben résztvevők elméleti és gyakorlati ismereteket kapnak a gyermekek, tanulók erősségeinek felismeréséről, a tehetséggondozás differenciális megközelítéséről, a hozzá kapcsolódó fejlesztési lehetőségekről, módszerekről, technikákról, a tehetséggondozáshoz kapcsolódó pedagógus szerepekről. A képzés célja, hogy a tehetséggondozás módszertani kultúrájának fejlesztésével készítsen fel a tehetséges gyermekek differenciált fejlesztésére, a pedagógiai szerepfelfogásra, mindezek gyakorlati megvalósítására.
A célok megvalósítása érdekében az alábbi tematikai egységek kerülnek feldolgozásra: - A tehetség értelmezése
- A tehetség fejlesztésének lehetőségei az sni tanulók ellátásában
- A problémás tehetségek kezelése
- A pedagógus szerepe a tehetségfejlesztésben
A 30 órás tanfolyam rész- és altémák elméleti egységeit előadások, gyakorlati bemutatók, konzultációk, elemzések egészítik ki. A kötelező és ajánlott szakirodalom kínálata segíti a résztvevőket abban, hogy további ismereteket, használható eljárásokat kapjanak a pedagógiai folyamat tervezéséhez, megvalósításához. A megismert eljárások, taneszközök, a változatos eszköztár segítségül szolgál a széleskörű differenciáló munkához, az egyéni fejlesztéshez. A tanfolyam befejezéséről a résztvevők „Tanúsítvány”-t kapnak, ha legalább az összes óraszám 90 %-án jelen voltak, a gyakorlatokon részt vettek, és a tréningen az elkészített írásbeli feladatból portfoliót készítettek.
A továbbképzés utolsó napján leadandó portfolió tartalmazza a képzés során elkészült produktumokat: - Egy tanulóra vonatkozó státuszfelvételt, az ehhez kapcsolódó egyéni foglalkozási tervet és a differenciált módszereket alkalmazó foglalkozási tervet.
A tehetség felismerése és gondozása óvodától középiskoláig
Engedély szám: 100 004/163/2011 A tehetséggondozás feltételrendszerét a nevelő-oktató munkában úgy kell kialakítani, hogy minden gyermeknek esélye legyen képességei kibontakoztatására. Ennek érdekében kiemelt fontosságú, hogy a pedagógusok rendelkezzenek azokkal a kompetenciákkal, amelyekkel változatos módszerekkel, technikákkal, eljárásokkal megvalósítható a tehetséggondozás. Az eredményesség szempontjából fontos, hogy a korai életkorban felismerésre kerüljön a kivételesség, a különlegesség, a tehetséggondozás ciklikus folyamata minél hamarabb megkezdődjön. A pedagógusok ugyanakkor nem rendelkeznek azokkal az elméleti és gyakorlati ismeretekkel, amelyek nélkülözhetetlenek az individualizált tehetségfejlesztés megvalósításához. A fejlesztés középpontjába kerülő tehetséggondozás szükségessé teszi a pedagógusok módszertani kultúrájának átalakítását, kiszélesítését, szemléletváltását, új pedagógusszerepek elsajátítását. A pedagógiai kompetenciák, a szemléletváltás elősegítése érdekében, a képzésben résztvevők elméleti és gyakorlati ismereteket kapnak a tehetséges gyermek felismeréséről, a tehetséggondozás differenciális technikáiról, a hozzá kapcsolódó fejlesztési lehetőségekről, módszerekről. A célok megvalósítása érdekében az alábbi tematikai egységek kerülnek feldolgozásra: - A tehetség értelmezése, azonosítása
- A tehetség fejlesztésének lehetőségei, módszerei: a tanítási-tanulási folyamat differenciális megközelítése, az egyéni fejlesztő tevékenység, projektpedagógia, portfolió
- Motiváció, kreativitás, alulteljesítő tehetség
- A pedagógus szerepe a tehetségfejlesztésben, mentorszerep, tehetségpontok
- Komplex tehetséggondozó program kidolgozása
A 30 órás tanfolyam rész- és altémák elméleti egységeit előadások, gyakorlati bemutatók, konzultációk, elemzések egészítik ki. A kötelező és ajánlott szakirodalom kínálata segíti a résztvevőket abban, hogy további ismereteket, használható eljárásokat kapjanak a tehetséggondozó folyamat tervezéséhez, megvalósításához. A tanfolyam befejezéséről a résztvevők „Tanúsítvány”-t kapnak, ha legalább az összes óraszám 90 %-án jelen voltak, a gyakorlatokon részt vettek, és a tréningen az elkészített írásbeli feladatból portfolió készült. A továbbképzés utolsó napján leadandó portfolió tartalmazza :
- a tehetséggondozás tervezett ciklikus lépéseit
- az egy tanulóra vonatkozó státuszfelvételt
- a szabadon választott módszerre épített fejlesztési tervet
Az értékelés szempontjai:
- az állapot-meghatározás pontossága
- az életkornak és státusznak megfelelő célmeghatározás és megvalósíthatóság
Tanórán kívüli tehetséggondozás lehetőségei, módszerei Engedély szám: 100 004/222/2011 A tehetséggondozás feltételrendszerét a nevelő-oktató munkában úgy kell kialakítani, hogy minden gyermeknek tanórán kívül is esélye legyen képességei kibontakoztatására. Ennek érdekében kiemelt fontosságú, hogy a pedagógusok rendelkezzenek olyan kompetenciákkal, melyek változatos módszerekkel, technikákkal, eljárásokkal valósítják meg a tanórán kívüli tehetséggondozást. Az eredményesség szempontjából fontos, hogy a tanórán kívül megmutatkozó tehetség is felismerésre kerüljön és gondozása minél hamarabb megkezdődjön. A pedagógusok ugyanakkor nem rendelkeznek azokkal az elméleti és gyakorlati ismeretekkel, amelyek nélkülözhetetlenek a tanórán kívüli egyéni és csoportos tehetségfejlesztés megvalósításához. A pedagógiai kompetenciák, a szemléletváltás elősegítése érdekében, a képzésben résztvevők elméleti és gyakorlati ismereteket kapnak a tehetséges gyermek felismeréséről, a tehetséggondozás differenciális technikáiról, a hozzá kapcsolódó fejlesztési lehetőségekről, módszerekről, az új pedagógus-szerepekről. A célok megvalósítása érdekében az alábbi tematikai egységek kerülnek feldolgozásra: - A tehetség értelmezése, azonosítása
- A tehetség fejlesztésének lehetőségei, módszerei a tanórán kívüli tevékenységben: a tehetséggondozás módszertana, differenciálás, gazdagítás, dúsítás, gyorsítás, az egyéni fejlesztő tevékenység, projektpedagógia, portfolió, multikulturális hatások a tehetséggondozásban
- Motiváció, a tehetséggondozás és a stressz összefüggései
- A pedagógus szerepe a tehetségfejlesztésben, mentorszerep, tehetségek menedzselése, tehetséggondozás támogatási formái
- Tehetséggondozó program készítésének sajátos követelményei
A 30 órás tanfolyam rész- és altémák elméleti egységeit előadások, gyakorlati bemutatók, konzultációk, elemzések egészítik ki. A kötelező és ajánlott szakirodalom kínálata segíti a résztvevőket abban, hogy további ismereteket, használható eljárásokat kapjanak a tehetséggondozó folyamat tervezéséhez, megvalósításához. A tanfolyam befejezéséről a résztvevők „Tanúsítvány”-t kapnak, ha legalább az összes óraszám 90 %-án jelen voltak, a gyakorlatokon részt vettek, és a tréningen az elkészített írásbeli feladatból portfolió készült. A továbbképzés utolsó napján leadandó portfolió tartalmazza :
- a tehetséggondozás tervezett ciklikus lépéseit
- az egy tanulóra vonatkozó státuszfelvételt
- szabadon választott módszerre épített, tanórán kívüli tevékenységhez kapcsolódó fejlesztési tervet
A képzések elérhetők:
|
|